Zespół Szkół Ekonomicznych im. Mikołaja Kopernika    ul. Bałtycka 37, 10-144 Olsztyn, tel. (89) 527 37 58, fax. (89) 527 35 01, sekretariat@ekonomik.olsztyn.pl


PROMOCJA

e-Dziennik

Plan lekcji

Podręczniki w roku 2018/2019

Matematyka w zarządzaniu

Wirtualny Spacer

Bursa nr 1

Gazetka edukacyjna

Rok dla Niepodległej

Media o nas
2018-05-28 07:03 przez Administrator ZSE

Spotkanie klasy 3i z członkami Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym


25 maja b.r. uczniowie klasy 3i uczestniczyli w spotkaniu-warsztatach z osobami głuchoniewidomymi i członkami-wolontariuszami Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym (Jednostki Warmińsko-Mazurskiej TPG).

Uczniowie dowiedzieli się o specyfice dysfunkcji wzroku i słuchu, poznali historię Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym oraz jego działania wspierające osoby niepełnosprawne. Następnie osoby niewidome oraz głuchoniewidome opowiedziały uczniom o problemach i barierach, jakie napotykają w codziennym życiu oraz o tym, jak sobie z nimi radzą; zaprezentowały jak posługują się przyrządami i urządzeniami wspomagającymi funkcjonowanie osób z dysfunkcjami wzroku i słuchu, jak na przykład: waga mówiąca, zegarek mówiący i dotykowy, termometr mówiący, czujnik-sygnalizator poziomu cieczy (napełnienia kubka/szklanki), igły przystosowane dla osób niewidomych (ułatwiane nawlekanie), kostka Rubika dla niewidomych, „ubrajlowione” (tj. opisane alfabetem Braille’a) książki i karty do gry, specjalne okulary, lupy czy latarki, douszne aparaty słuchowe.

Następnie uczniowie poznali metody komunikacji z osobami głuchoniewidomymi: alfabet Braille’a, daktylografia czyli alfabet języka migowego oraz alfabet Lorm’a (alfabet dotykowy polegający  na kreśleniu linii lub punktów na dłoni drugiej osoby) i otrzymali materiały edukacyjne z tymi alfabetami. Osoba niewidoma zaprezentowała, jak pisze alfabetem Braille’a na (ręcznej) maszynie do pisania oraz jak ręcznie, z użyciem punktaka, pisze w tym języku, wybijając w papierze poszczególne punkty liter. Co ciekawe osoby niewidome robią to od odwrotnej strony, tj. wybijają punkty w odbiciu lustrzanym z jednej strony kartki - pisząc od prawej do lewej, tak aby tekst w alfabecie Braille’a mógł być czytany za pomocą wybitych wypukłych punktów z drugiej-właściwej strony kartki, z lewej do prawej(!).

Uczniowie dowiedzieli się, jak prawidłowo i efektywnie pomóc w orientacji przestrzennej osobom niewidomym i niedowidzącym a ochotnicy również przećwiczyli to z niewidomymi gośćmi pełniąc rolę ich przewodników. Po nałożeniu na oczy symulatorów można było doświadczyć jak widzą osoby z różnymi dysfunkcjami wzroku (jak np. mroczki, widzenie nieostre, zawężone pole widzenia tzw. widzenie lunetowe, reagowanie jedynie na światło i in.).

W drugiej części spotkania osoba niewidoma zaprezentowała rozwiązania tyfloinformatyczne (w szczególności oprogramowania udźwiękawiające, tzw. „czytaki”), dzięki którym osoby niewidome mogą posługiwać się komputerem, laptopem, tabletem czy smartfonem. Osoba niewidoma zapytała uczestników spotkania, jaką czynność ma wykonać w komputerze i w odpowiedzi na propozycje z sali: w przeglądarce internetowej weszła na stronę naszej szkoły i odczytała jej zawartość, weszła do odpowiedniej części panelu sterowania (na komputerze z systemem Windows), aby dodać użytkownika, odebrała wiadomość e-mail, przeczytała ją i odpisała odpowiedź oraz znalazła w Internecie i włączyła zadany film, posługiwała się też tabletem oraz smartfonem (iPhone’m z systemem iOS). Dzięki podłączeniu obrazu laptopa osoby niewidomej do rzutnika można było obserwować jak osoba niewidoma „porusza się” w komputerze i jak czyta strony internetowe. Dzięki temu uczniowie (z klasy informatycznej naszego technikum) doświadczyli, jak istotne jest prawidłowe tworzenie stron internetowych i aplikacji, z odpowiednimi znacznikami tak, aby były one użyteczne i czytelne dla osób niewidomych.

Uczniowie zainteresowani niesieniem pomocy osobom głuchoniewidomym otrzymali informacje o możliwościach wolontariatu, szkoleniach, praktykach i egzaminach na tłumaczy-przewodników osób głuchoniewidomych oraz o wydarzeniach i spotkaniach, w których regularnie uczestniczy olsztyńskie środowisko osób głuchoniewidomych.

Galeria artykułu